-
Kleki: Online tekentool
Kleki is een gratis online webtoepassing om tekeningen en schetsen te maken. Handig om te tekenen op touchscreens of met een digitale pen. Er zijn verschillende opties zoals het gebruik van lagen en filters. Tekeningen kan je downloaden en …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Soundraw: Muziek maken met AI
Met Soundraw maak je eigen muziek met behulp van artificiële intelligentie. Je kiest het genre, de sfeer, het thema en de lengte die je wilt en de AI van Soundraw genereert muziek voor je. Je kan het liedje aanpassen volgens je eigen …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
iCLOO: Video's opnemen en bewerken
iCLOO is een app waarmee je video's opneemt en bekijkt. Je kan de opgenomen video stap voor stap bekijken en bespreken. Ook kan je op de video tekenen en is er de mogelijkheid om twee video's naast elkaar af te spelen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
De dansacademie 2.0: Inspelen op leervragen van leerlingen
De Academie voor Muziek, Woord en Dans in Harelbeke speelt in op de leervraag van de jongeren en maakt komaf met het clichébeeld van de elitaire opleiding. Alles begint bij het aanbieden van een breed perspectief aan dansstijlen, leggen …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Mote: Feedback geven met spraaknotities
Wil je een opmerking, nuance of aanvulling toevoegen aan de content van een website? Dankzij Mote voeg je makkelijk spraakopnames toe. Voeg Mote toe aan je Chrome webbrowser om voice-recordings te maken bij online informatie.
App of softwareLeerkracht -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Van leerlingenvolgsysteem tot evaluatiefiche
De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Turnhout werkte het leerlingvolgsysteem verder uit. Het document groeide met de komst van het nieuwe decreet exponentieel. Toch blijft het een nuttig werkinstrument. Lydia Rommes, leraar piano …
Artikel