-
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Evidence-based onderwijsstrategieën van David Mitchell
Een opsomming van tien sleutelstrategieën om leren te verbeteren:
- coöperatief leren in groepen,
- peer-tutoring,
- ouderbetrokkenheid,
- cognitieve-strategie-instructie,
- geheugenstrategieën,
- oefen en herhaal,
- behavioristische …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met verschillen in de klas
Zorgen dat álle leerlingen de juiste begeleiding krijgen en optimaal uitgedaagd worden?
Uit onderzoek komen een aantal werkwijzen en competenties naar boven die succesvol zijn bij het omgaan met verschillen in de klas:
Ontdek ze in het artikel.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek dat je gratis kan downloaden.
Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.
De auteurs geven uitleg bij …
Artikel (4)Leerkracht -
Vier aandachtspunten bij het inzetten van leertechnologie
In dit artikel beschrijft auteur Tim Surma in vier puntjes waar je best aan denkt, wil je leertechnologie efficiënt inzetten. Het is geen totaaloplossing voor situaties waarin veel lestijd wegvalt, zoals bij de coronacrisis. Kijk bv. vooral …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Als anderstaligen zich aanvaard voelen, leren ze sneller Nederlands
Allochtone jongeren pikken het Nederlands sneller en beter op als ze respect en aanvaarding voelen. Dat stelt Lauranne Harnie vast. Voor haar scriptie sprak ze met anderstalige jongeren over hun motivatie om de taal te leren. Harnie is winnaar van …
Artikel (4)Leerkracht