-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Schooldata: Meten, weten en de volgende stap vergeten?
Je krijgt info en praktijkvoorbeelden die horen bij deze verkennende praktijkvraag: wat bevordert en belemmert werken met schooldata?
De interactieve figuur brengt bronnen en vaststellingen die horen bij een recent onderzoeksproject over …
ArtikelLeerkracht -
Aanvangsbegeleiding: Tips
Elke school voorziet aanvangsbegeleiding voor startende leerkrachten om hen maximaal te ondersteunen bij hun eerste stappen in het onderwijs of een eerste job in een school. Hoe ga je tijdens je aanvangsbegeleiding om met vragen of opdrachten die …
Artikel (5)Leerkracht -
Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen
In deze bundel wil AGIOn inspiratie geven om oude gedachten over oude en nieuwe schoolgebouwen te confronteren met nieuwe vormen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Onder de loep: Praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling in Vlaamse basisscholen
Hoe kun je als leerkracht je eigen onderwijspraktijk onder de loep nemen om het onderwijs te optimaliseren? Hoe kun je als schoolteam praktijkonderzoek doen om de praktijk bij te sturen en te innoveren? Over de wijze waarop praktijkonderzoek en …
ArtikelLeerkracht -
Evidence-based onderwijsstrategieën van David Mitchell
Een opsomming van tien sleutelstrategieën om leren te verbeteren:
- coöperatief leren in groepen,
- peer-tutoring,
- ouderbetrokkenheid,
- cognitieve-strategie-instructie,
- geheugenstrategieën,
- oefen en herhaal,
- behavioristische …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Van occasionele tot reguliere spijbelaar: Beleidssamenvatting
In dit onderzoek in opdracht van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming wordt op zoek gegaan naar het profiel van spijbelaars en de invloed van school en omgeving op spijbelen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Specifieke onderwijsbehoeften in het reguliere onderwijs
Deze brochure beschrijft vijf evidence-based aanbevelingen om leerlingen met SOB te ondersteunen, om scholen te helpen om hun huidige aanpak te herzien en om hen praktische ideeën aan te bieden.
De aanbevelingen die aan bod komen en uitgebreid …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
CLIL in Vlaanderen: Onderzoeksrapport
In dit rapport vind je het overzicht van de resultaten van het onderzoeksproject CLIL in
Vlaanderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd tijdens de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 in het kader van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek …ArtikelLeerkracht -
Wat werkt op school: 11 succesfactoren
Een opsomming van factoren die invloed hebben op de leerprestaties en de ontwikkeling van de leerlingen.
Gebaseerd op onderzoek van Marzano.Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie: Een onderzoek en een bron van inspiratie
Tijdens de doorlichtingen (schooljaar 2018-2019) onderzocht de onderwijsinspectie de kleuterparticipatie. Met het onderzoek kleuterparticipatie wou de onderwijsinspectie scholen voor gewoon en buitengewoon …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek dat je gratis kan downloaden.
Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.
De auteurs geven uitleg bij …
Artikel (4)Leerkracht