-
Professionaliseringstrajecten voor schoolleiders onderzocht: De invloed van organisatorische en didactische factoren en hun wisselwerking om concrete schoolontwikkeling te triggeren
Dat schoolleiders vandaag erg onder druk staan en er een grote verantwoordelijkheid op hun schouders rust is een open deur in trappen. Dit verdient naast het besef ook erkenning én investering in kwaliteitsvolle …
Artikel (5)Leerkracht -
Voorlopige richtlijnen voor meer teamgerichte ICT-coördinatie: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Dit rapport is één van de resultaten van het tweejarige project ‘Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen’
Het is de ambitie van het project om de taak van de ICT-coördinator …
Artikel -
Relevant internationaal beleid en praktijken: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Het rapport beschrijft en vat het vergelijkende onderzoek samen dat door ons projectteam is uitgevoerd over internationale praktijken in de digitale transitie in het onderwijs, met een specifieke focus op ICT-coördinatoren en hoe hun …
Artikel -
Aanvangsbegeleiding beginnende leerkrachten: Uitval en inductie van beginnende leerkrachten in Vlaanderen (Rapporten 2020, 2021)
In dit artikel vind je twee rapporten:
Aanvangsbegeleiding (inductie) van beginnende leerkrachten in Europese landen:
Dit rapport geeft een overzicht van verschillende systemen van aanvangsbegeleiding in andere Europese landen. Het rapport analyseert …Artikel -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Aanvangsbegeleiding van beginnende leerkrachten: Evaluatierapport
Dit rapport evalueert in welke mate de ontwerpversies van het inspirerend kader en de leidraden relevant waren voor de deelnemers van de pilootscholen. Op basis van deze resultaten werden de materialen aangepast.
Artikel -
Teaching and Learning Toolkit
Een overzicht van een dertigtal onderwijsstrategieën met vermelding van de bewezen impact op leerresultaten.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel -
De geneugten en uitdagingen van interdisciplinair werken: een verhaal over sociale wetenschappen en
Dit is een beschrijving van het Europese project ENLIVEN (Stimuleren van levenslang leren voor een inclusief en levendig Europa), dat twee wetenschappelijke disciplines omvat: sociale wetenschappen en informatica. Het is een door Horizon 2020 …
Vertaald door
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Technology-Empowered Learning: Six Spatial Insights
Technologie hervormt onderwijs over de hele wereld. Van de snelle proliferatie van 'open' online cursussen of MOOCs, tot het wijdverbreide gebruik van apparaten die een verscheidenheid van blended learning ondersteunen. Dit creëert een kruising …
ArtikelAndere functie -
How classroom design affects student engagement
Uit nieuwe gegevens van Steelcase Education studies blijkt dat klaslokalen ontworpen voor actief leren, m.a.w. waar de fysieke ruimte ondersteunend werkt om een focus te krijgen op boeiende ervaringen voor studenten en faculteit, een significant …
ArtikelAndere functie