-
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Pythia: Epigrafie, poëzie en AI
Bij het bestuderen van de Klassieke Oudheid vertrouwen we op allerlei bronnen. Verhalen van grote dichters, prachtige tempels, tekeningen op allerlei objecten … In dit AI-project maak je kennis met de epigrafie, de tak van archeologie die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Instagrampost gelinkt aan de gevaren van sociale media: Creatieve opdracht
De leerlingen moeten in deze opdracht eerst creatief zijn: ze moeten een valse instagrampost maken over een Griekse held(in). De post moet passen bij de verhalen die we kennen en vergezeld zijn van een paar hashtags. Dit deel kan op punten …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht, ICT-coördinator -
Peloponnesische oorlog: Online opdracht - Logoi
Dit is een deels online opdracht om meer te weten te komen over de Peloponnesische oorlog. Er is ook een leerplandoelstelling van de onderzoekscompetentie in verwerkt. Het is een extra bundel als cultuur bij de gemaakte oefeningen in Logos 1.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Griekse medium: Reflecties bij de didactiek - Pallas 2 Griekse Grammatica
Reflecties en didactische suggesties bij de aanpak van het Griekse medium.
ArtikelLeerkracht