-
The Boolean Game: Grafisch ontwerpen
The Boolean Game is een tekenspel dat jou helpt om een aantal grafische ontwerptools te begrijpen waarmee je snel tekeningen ontwerpt. Zo leer je Booleaanse bewerkingen gebruiken in Adobe Illustrator, Sketch, Figma en andere vectoreditors.
Interactieve oefeningICT-coördinator, Systeembeheerder -
3D Pottery: Google Arts & Culture Experiments
Aan de hand van deze oefening bak je online historische potten online bakken met 3D Pottery.
Op de site van Google Arts & Culture kan je jouw leerlingen (gratis) online laten pottenbakken. Ze krijgen een voorbeeld van een historische vaas en …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Duik in de artistieke binnenwereld met De Canvascollectie en De Canvasconnectie op Het Archief voor Onderwijs
Geef je les aan aspirerende of beginnende kunstenaars, bijvoorbeeld in het deeltijds kunstonderwijs? Dan vind je in de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs heel wat geschikt lesmateriaal. Ontdek de innerlijke werking van de beeldende …
Artikel -
The Bézier Game: Oefenen met de pen-tool
Internetspelletje waarmee je de beruchte pen-tool van Adobe en de beroemde Bézier-curven kunt oefenen. De Bézier-curve is een parametrische curve die wordt gebruikt in computergraphics en programma's zoals Adobe Photoshop en …
Interactieve oefeningICT-coördinator, Systeembeheerder -
Het feest van Sinterklaas: Oefeningen
In deze oefening vind je verschillende oefeningen over het feest van Sinterklaas:
- een video over Sinterklaas,
- 2 praatplaten met woordenschat over Sint en Piet,
- draaikaarten om woordenschat te oefenen,
- een oefeningenreeks (o.a. woordenschat, …
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
School Fab Lab AR: Machines in je klas
Met de School Fab Lab AR app haal je via augmented reality verschillende fabricagemachines in je ruimte binnen met behulp van een iPad of iPhone. Zo kan je bijvoorbeeld een 3D-printer binnenhalen waarmee je volop virtueel kan experimenteren. …
App of softwareLeerkracht -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Rietveldstoel: Lesidee
In deze lesbrief wordt uitgelegd hoe je met je leerlingen een Rietveldstoel kan maken, oftewel een stoel zoals de Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld.
De volgende zaken komen aan bod:- een lijst van benodigdheden;
- een stappenplan met …
Artikel (3)Leerkracht -
Effectief schrijfonderwijs: Schrijven is omhoog durven kijken
Hoe maak je van schrijfopdrachten een succes voor élke leerling? In de OKAN-klas van Marit zetten jongeren hun eerste schuchtere stapjes in het Nederlands. En toch durft ze de lat hoog leggen. Ontdek hoe haar aanpak ook jouw volgende …
Artikel -
Belangstellingscentrum dino's
Wie in de klas aan de slag wilt rond het belangstellingscentrum/thema dino's kan in dit artikel van juf Ester Klaver een pak inspiratie opdoen.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Magisch lichtjesspel - Vuile vingers
De dagen worden wat korter en kouder en dan willen we het vooral gezellig maken. Niet alleen binnen werkt deze opdracht goed, buiten in het donker wordt het eens zo spannend én gezellig!
Een magische creatieve activiteit die niet alleen leuk …
Artikel (13) -
Afstandsleren via WhatsApp: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld van Linda Van Duin van ANT2 maar mee, hoe zij in Nederland tijdens de eerste week van de schorsing van de lessen afstandsleren heeft aangepakt bij haar ISK-leerlingen (het equivalent van de Vlaamse OKAN-klassen). Ze gebruikt …
ArtikelLeerkracht