-
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Haar in de levensbeschouwingen: Lesidee
ILD-project met als focus de haartooi en allerlei rituelen met hoofdhaar in een tiental levensbeschouwingen. Het ritueel of de traditie wordt voorgesteld en daarbij wordt telkens aangeduid welke de achterliggende gedachte of waarde is.
Het materiaal …
ArtikelLeerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Omgaan met controversiële onderwerpen in de klas: E-zine
Dit e-zine omvat een aantal artikels en interviews van TerInfo, project van de Universiteit Utrecht, en van de Stichting School & Veiligheid.
In de interviews geven deskundigen toelichting op relevante thema’s zoals polarisatie, terrorisme …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Praten met een kind over het nieuws: Zeven tips
Hoe kan je met kinderen praten over het nieuws zeker als het moeilijkere onderwerpen gaat, zoals bijvoorbeeld een oorlog met veel slachtoffers?
Naar aanleiding van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland maakte Medianest deze pagina met tips hoe …
ArtikelLeerkracht, Ander -
De Borgerheksen
De Borgerheksen is een gratis boek. Het is:
- een grappig, spannend, actueel, online verhaal over heksen, leerkrachten en corona;
- een laagdrempelig boek met korte zinnen in de OTT en een simpele verhaallijn;
- een boek dat aansluit bij de leefwereld van …
Artikel (10)Leerkracht -
Complotten in de klas: Brochure
De brochure Complotten in de klas biedt inzicht in het denken in complotten en bevat praktische tips en suggesties hoe leerkrachten zich in de klas het beste kunnen opstellen.
Hoe ga je als docent om met een leerling die in complotten gelooft? Wat …
ArtikelLeerkracht, Ander