-
Codefestival 2023: Aftermovie
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum een nieuwe editie van het Codefestival. Het was opnieuw een dag vol boeiende sprekers en leerrijke workshops voor leraren én leerlingen. Het Codefestival komt tot stand in samenwerking met …
Video -
Lerend Netwerk STEM-Effect: Tools en STEM-projecten
Op deze pagina kunnen leerkrachten basis en secundair onderwijs terecht voor didactische instrumenten om een STEM-activiteit vorm te geven. Daarnaast bevat de website lesmatriaal voor wetenschap, techniek en STEM in het basis- en …
Downloadbaar lesmateriaal -
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
Leerwandeling: Onderwijskwaliteit verhogen
Een kort filmpje met uitleg over de leerwandeling.
Wat is het? Wat is het doel?Video (3)Pedagogisch begeleider -
Iedereen Telt Mee - Zorg voor álle leerlingen: Video met uitleg
Iedereen Telt Mee is een deelsite van KlasCement.
Deze deelsite verzamelt leermiddelen om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en geeft enkele inspirerende collecties om aan de slag te gaan met diversiteit in de klassen.
In dit …
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Game.Learn.Grow: Videotutorial aan de slag met games in de klas
Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in …
VideoLeerkracht -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Motivatie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component motivatie. Ze legt ook uit hoe je de motivatie van …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Cognitie
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het proces waarbij leerlingen beschikken over cognitieve, metacognitieve en motivationele vaardigheden om leertaken tot een goed einde te brengen.
In deze …
Video -
Zelfregulerend leren: Indirecte instructie
Om het zelfregulerend leren van leerlingen te bevorderen, wijst literatuur op het belang van zowel directe als indirecte instructie.
In dit filmpje gaat Professor Van Keer dieper in op indirect instructie. Hoe stimuleer je actief en zelfregulerend …
Video -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Directe instructie
Om het zelfregulerend leren van leerlingen te bevorderen, wijst literatuur op het belang van zowel directe als indirecte instructie.
Professor Van Keer gaat in deze video dieper in op de betekenis en het belang van directe instructie.
Ze legt ook …
Video (3)