-
Voeding: Cascade van waardebehoud
Jaarlijks gaat er in Vlaanderen bijna 900.000 ton eetbaar voedsel verloren. Een vierde daarvan gooien huishoudens thuis weg. Ook bij de horeca en catering belanden heel wat voedseloverschotten via de restafvalzak in de verbranding. In de …
Beeld -
Eerste hulp bij tandongevallen: Infofiche
Deze infofiche werd opgesteld door het Vlaams Instituut Mondgezondheid en geeft aan wat je moet doen bij een gebroken of verplaatste (melk)tand.
Beeld -
VR-koffer: Immersief leren
Deze koffer bevat vier Oculus Quest 2 virtualrealitybrillen met toebehoren om in te zetten bij immersief leren (immersive learning). Via deze vorm van leren kunnen vaardigheden en ervaringen worden opgedaan in een virtuele omgeving, die …
Fysiek materiaalOrganisatie, firma, vzw -
Referentiekader DigCompEdu: Afbeelding ICT- domeinen en ICT-competenties
Je ziet de visuele weergave van de ICT-domeinen en ICT-competenties voor leerkrachten. Deze afbeeldingen geven je een betere inzicht in het DigCompEdu referentiekader.
Beeld -
Can you save the world?: Social distancing game
Dit nieuw computerspel wint snel aan populariteit. Het is een online game bedoeld om kinderen te helpen om het belang in te zien van sociale afstand tijdens de coronacrisis.
De spelers moeten wegblijven van mensen in een drukke straat, …
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Rolmodellen bij huiswerkbegeleiding: Infographic
Hoe kan je kansarme leerlingen helpen bij huiswerk? Op welke manier kan je een rolmodel spelen bij huiswerkbegeleiding?
Op de infographic vind je alvast een aantal nuttige tips en wat achtergrondinfo.
BeeldLeerkracht -
Leespen: Leesbegrip verbeteren
Je eigen meertalige leesassistent. Kom sneller tot meer leesbegrip, krijg hulp wanneer en als jij het wil. Gebruikers zitten zelf ‘aan het stuur’. De pen doet wat jij wil dat ze doet: voorlezen. Bevordert de versta-vaardigheid en heeft …
Fysiek materiaalOrganisatie, firma, vzw -
Reflecteren over een opdracht
De leerlingen gooien met een dobbelsteen. Het gegooide getal bepaalt de reflectievraag in de reflectiecirkel.
Wat vind je dat je goed hebt gedaan?
Wat vond je het (minst) leuke aan de opdracht?Beeld (4)Andere functie -
BBC Micro:bit V2 GO
De micro:bit kun je nu bestellen in de Micro:bit store
De BBC micro:bit 2.0 is een kleine computer die je kan programmeren, aanpassen en bedienen om jouw digitale ideeën, games en apps te combineren met de echte wereld.
Wat is er nieuw aan de …
Fysiek materiaal -
BBC Micro:bit V2 Club: Bundel
De BBC Micro:bit Club Bundel is een geschikt pakket om met de Micro:bit te starten in het onderwijs.
De Club Bundel bestaat uit:
- 10 micro:bits;
- 10 USB kabels;
- 10 batterijhouders;
- 20 AAA batterijen;
- lesplannen kun je opvragen via de website. …
Fysiek materiaal -
TOURtoDO: Rondleidingen maken
Met TOURtoDO kan je een rondleiding of zoektocht maken waarbij de leerlingen m.b.v. hun smartphone of tablet zelf op onderzoek uitgaan.
Je kan informatie meedelen, locaties pinnen, foto's toevoegen... Daarnaast kan je de leerlingen onderweg …
App of software (5)Leerkracht -
Digitale vertelkiosk
De mobiele digitale vertelkiosk werd ontworpen in de vorm van een kamishibaitheatertje met een digitaal touchscreen bovenop een boekenkast. Via het touchscreen kunnen kinderen op een snelle en makkelijke manier een verhaal in een taal naar keuze …
Fysiek materiaal