-
Welke stappen kan je ondernemen als leerlingen donkere gedachten hebben?
Wat hebben de vier poten van een stoel te maken met het verschil tussen somberheid en depressie? Je hoort het van klinisch psycholoog Saartje Moens. Zij ziet in jou als Sidekick Sam de perfecte observator om de eerste signalen van donkere …
Video -
Project in the Spotlight: toolbox om projecten te evalueren
Creëer met deze compacte toolbox een veilige omgeving om je projecten te evalueren, te vieren, en je lerarenteam nog sterker te maken dan voordien.
Project in the Spotlight is een evaluatietoolbox met twaalf methodieken om een afgerond project te …
Fysiek materiaal -
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
De Schoolmotivatiepuzzel: Een gesprekstool om met jongeren te werken
Elke jongere gaat wel eens door een moeilijke periode, waarin het schoolse leven niet van een leien dakje loopt. Vaak vinden ze zelf de woorden niet om aan te geven waarom het mis loopt. “Ik weet het niet”, is het standaardantwoord dat …
Fysiek materiaal -
Leerkracht-Leeskracht: Ervaringen over het nascholingsproject
Natalie Van de Ven, directeur De Bezige Bijtjes Voortkapel, deelt haar ervaringen over het prioritair nascholingsproject Leerkracht-Leeskracht.
Video -
Leerkracht-Leeskracht: Ervaringen over het nascholingsproject
An Ameloot, directeur De Horizon Gistel, deelt haar ervaringen over het prioritair nascholingsproject Leerkracht-Leeskracht.
Video -
Augmented reality in het buitengewoon onderwijs
In BuSO Hoge Kouter in Kortrijk werken leerlingen in het atelier met twee toestellen voor augmented reality. Met behulp van deze systemen krijgen leerlingen die het wat moeilijker hebben ook de kans om een taak van A tot Z prima af te …
Video (3)Leerkracht -
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Hoe organiseert basisschool Kosmos afstandsleren en preteaching?
Basisschool Kosmos heeft een eenduidige werkwijze gekozen om het afstandsonderwijs en preteaching handen en voeten te geven. De werkwijze, uitgelegd in de video, wordt gebruikt in zowel het kleuter- als langer onderwijs.
Video (5)Directie, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Organisatie van afstandsonderwijs: Praktijkvoorbeeld
Een video om ouders duidelijk te maken hoe wij ons afstandsonderwijs organiseren.
Zowel voor kleuters als voor leerlingen van de lagere school.Video (6)Directie -
Hoog water zonder kater: Bordspel
Klimaatverandering doet het risico op overstromingen en op droogte toenemen. Om het risico op overstromingen te verminderen, moeten verschillende doelgroepen inspanningen leveren. Al spelend ontdekken de deelnemers hoe ze …
Fysiek materiaal -
Cirkelen in het team
Verbinding is het antwoord tot het succes van een team. Hoe meer teamgenoten van elkaar weten wie ze zijn, hoe ze zich voelen, wat hun interesses zijn, hoe je best met hen kan samenwerken… hoe meer het vertrouwen in het team groeit.
Een …
Fysiek materiaal