-
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen: Kennisclip en lesmateriaal
In deze kennisclip leggen enkele laatstejaarsstudenten Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool Gent uit hoe je de zoektocht naar vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen laagdrempeliger kan maken via de organisatie van een vrijetijdsmarkt. …
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
Blogs over afstandsleren bij ISK (OKAN)
Onderwijs en corona. Het zijn roerige tijden. Linda Duin is mentor en docent NT2 Alfabetisering bij ISK Den Helder en adviseur website ANT2. Fura Grol is coördinator van de ISK Deventer. Zij bloggen op de site van LOWAN-vo en delen …
WebsiteLeerkracht -
Vraagzin: De kunst van het vragen stellen
Zeer bruikbaar om gesprekjes op gang te brengen, is de lange lijst teatopics: de vragen op de theezakjes van Pickwick, maar je vindt er ook allerlei andere vragenlijsten: de vragen van Proust, filosofische vragen, enz.
Website (12)Leerkracht -
Het leesmoment: Boekenblog
Op deze website vind je bruikbare boeken voor zwakke lezers (Basiseducatie NT1) of lezers die nog niet zoveel Nederlands kennen (NT2).
Bij het boekenoverzicht staan foto's van de kaften. Wanneer je op een foto klikt, kom je terecht op …
Website (9)Leerkracht -
Het ontbijt
Praktijkvoorbeeld. Lesgever Daan geeft les waarin woordenschat en communicatieve functies in verband met het ontbijt worden aangeleerd. In de tweede helft van de video verbetert hij z'n eigen lesaanpak door te tonen hoe het beter kan dan in de …
Video (4)Leerkracht -
Tandemleren: Ervaringen van leerlingen
De Nederlandse Manon en de Franstalige Isaline vertellen over hun ervaringen in een tandemproject waarbij ze elkaars taal leerden.
Video (3)Andere functie