-
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Klem: Filmbespreking
Pagina met lesideeën en verdiepingsvragen bij de kortfilm Klem van Ish Ait Hamou.
Je kan dit artikel inzetten om een klasgesprek op te zetten over geestelijke gezondheid en over de enorme impact van communicatie en dialoog voor het verwerken van …
ArtikelLeerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Roots & Shoots workshopbegeleider: Vrijwilligers gezocht
Inspireer de volgende generatie changemakers & bouw vandaag mee aan een betere toekomst!
Wat ga je doen?
Als vrijwilliger voor Roots & Shoots geef je workshops aan kinderen en jongeren van ongeveer 4 tot 25 jaar oud. Dit doe je meestal op …
Aankondiging -
Boyhood: Bespreking film
Pagina met een besprekingsvragen bij de film Boyhood. De vragen zijn eerder voor-de-hand liggend, maar ze zijn een goed vertrekpunt voor een meer uitvoerige nabespreking.
ArtikelLeerkracht -
God only knows: Filmbespreking
Internetpagina met achtergrondinfo, uitleg en vragen bij de Nederlandse film God only knows.
ArtikelLeerkracht -
Running Up That Hill: Klasgesprek
Populair bij scholieren is de Netflix-reeks Stranger Things. In deze blogpost wordt achtergrond geboden over een oude song van Kate Bush, die hier als een soort theme song wordt opgevist. De songtext van Running Up That Hill kan je gebruiken als …
ArtikelLeerkracht -
Minimum Maximum: Lestip
De Duitse kunstenaar Hans-Peter Feldmann versiert traditionele olieverfschilderijen met rode neuzen of schele ogen. Wat opvalt? Minimale ingreep, maximaal effect. Probeer jij dit ook uit met je leerlingen met als werkproduct hun partituur?
In …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Irriteren met Brian Eno: Lessuggestie
De producer Brian Eno legt zijn artiesten graag beperkingen op. Zo tapete hij de vingers van Coldplay’s Chris Martin aan elkaar, om hem te dwingen op een nieuwe manier piano te spelen.
Eno gebruikt een arsenaal aan trucs om de artiesten te …ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Beter luisteren naar je leerling tijdens de les instrument
Een lerares viool stelde vast dat ze altijd weer keek naar het technische aspect: de boogstreek die niet juist is, een foute vingerzetting, de duim die niet op de juiste plek staat ...
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog van …
Artikel -
Een inspiratielijst maken bij een muziekwerk: Lessuggestie
Violist Stephen Nachmanovitch en pianist Ron Fein legden beelden uit tijdschriften naast hun partituren. Ze lieten zich door de beelden inspireren om muziekwerken een eigen(zinnige) sfeer te geven.
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog …
Artikel -
Wat als en de partituur: Lessuggestie
In het programma Wat als? zit een leuke uitdaging verborgen om met de partituur van/met je leerling aan de slag te gaan.
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog van Erik Schrooten, bezieler van Kunstig Competent.
Artikel