Archief filteren



Deze week op KlasCement

Elke zaterdag:

  • actuele thema's, onderwijsniveaus en wedstrijden in je inbox;
  • een greep uit de laatst toegevoegde leermiddelen voor jouw onderwijsniveau.

Abonneer nu

Aanbiedingen via KlasCement

Interessante aanbiedingen van partners.

Abonneer nu

 

Geachte,

Waarschijnlijk bent u ondertussen al bezig met het voorbereiden van het nieuwe lesprogramma 2011-2012. Enerzijds willen we ons steentje bijdragen om dit programma zo goed mogelijk te doen aansluiten bij de gevraagde bedrijfscompetenties. Anderzijds willen we graag dat uw studenten de NMBS-Groep leren kennen voor wat het echt is: een dynamisch bedrijf waar je als medewerker uitgedaagd wordt om de verschillende aspecten van het mobiliteitsprobleem in de kern aan te pakken aan de hand van innovatieve technologie. Het resultaat is BERT (Belgian Railways competition for Technicians): een nationale competitie voor laatstejaarsstudenten A2 in het studiegebied “mechanica-elektriciteit” waar mooie prijzen te rapen vallen voor zowel de school als de studenten.

Met BERT hebben we reële technische projecten ontwikkeld binnen de spoorwegen waar laatstejaars technici hun competenties in de praktijk kunnen toetsen. Het plan dat de beste oplossing biedt, zal écht bijdragen aan de veiligheid en het beter functioneren van het spoorverkeer. Het spreekt voor zich dat het nodige didactisch materiaal en de ondersteuning van ingenieurs en/of ervaren technici binnen onze Groep ter beschikking zal zijn, om de leerkracht en de studenten op weg te helpen en op koers te houden tijdens de competitie.

Over welke projecten gaat het?

Infrabel

Dit project concentreert zich op de inzet van nieuwe ECTS-bakens (ETCS = European Train Control System) die worden gebruikt om veiligheidsinformatie van de treinen door te geven. Het doel is om via de aanwezigheid van de bakens in de sporen een detectiesysteem op te zetten om zo de communicatie tussen het baken en de trein te verzekeren.

NMBS

Om de veiligheid van het treinverkeer te waarborgen, wordt bij het spoorwegnet meer en meer gebruik gemaakt van passieve zendbakens. De uitgezonden informatie wordt gelezen en verwerkt door het ETCS (ETCS = European Train Control System) boordsysteem van de treinen. De fabrikanten van het ETCS boordsysteem leveren eveneens testkoffers. De NMBS heeft in parallel een apparatuur ontwikkeld die de verzending simuleert van elektronische berichten die identiek zijn aan die van de Eurobakens in het spoor. Dit signaal wordt overgebracht via een lus die een elektromagnetische koppeling tot stand brengt met de Euroantenne aan boord van de voertuigen. Het doel van het project is het op punt stellen van de huidige apparatuur, rekeninghoudend met de technologische evolutie en met mogelijks verouderde componenten.

 

Wat kunnen jullie winnen?

De school:

1ste prijs: 5000 euro
2de prijs: 3000 euro
3de prijs: 2000 euro

De studenten:

1ste prijs: Treintickets naar Londen *
2de prijs: Treintickets naar Parijs *
3de prijs: Treintickets naar Amsterdam *

(*) Heen-en-terug ticket voor de hele groep, max. groep van 20 personen per school inclusief leraar.


Interesse?

Neem dan contact op met Els Wynant (02/525.38.73 of
els.wynant@b-holding.com) voor 21 september 2011.
De eigenlijke inschrijving en het wedstrijdreglement volgen later.

Wij nodigen u vervolgens uit voor de officiële start van BERT op woensdagnamiddag 28 september te Train@Rail (in het gebouw van het station Brussel-Centraal) samen met maximum 4 leerlingen (project voortrekkers) en een begeleidende leerkracht. Het vervoer (per trein) nemen wij uiteraard voor onze rekening.

Dan zullen we het voor jullie gekozen project in detail uit de doeken doen en jullie het didactisch materiaal bezorgen om aan de slag te gaan.

Indien u nog bijkomende informatie wenst, aarzel dan niet om onze dienst te contacteren.

Hopelijk tot binnenkort!

Met vriendelijke groeten,

Mireille Protin
Recruitment Manager