KlasCement zoekt een moderator secundair onderwijs

Halftijdse detachering bij KlasCement: Moderator
Regent secundair onderwijs (Bachelor)

Zie ook www.klascement.net/jobs


Woordverklaring: detachering

Leerkrachten kunnen tijdelijk hun loopbaan onderbreken om in te gaan op een detachering. Men moet dan wel benoemd zijn in het onderwijs. Een detachering is een statuut waarbij deze leerkrachten gedurende een of meer jaren een functie buiten de school op zich nemen, die een beroep doet op hun pedagogische vaardigheden en bekwaamheden. Gedetacheerde leerkrachten gaan bijvoorbeeld aan de slag in het jeugdwerk, een cultureel centrum, een niet-gouvernementele organisatie, een overheidsdienst. Na afloop van zijn opdracht of detacheringsperiode keert de leerkracht terug naar zijn school en neemt hij zijn onderwijstaak weer op.
Bron: http://taalunieversum.org 

Begin: Vanaf 1 september 2009.
Einde: Jaarlijks wordt een dossier opgesteld met een aanvraag voor verlenging van het project KlasCement.

Werkplaats: Thuis mits regelmatig overleg via e-mail, Skype en telefoon.
Eens per week teamvergadering op maandag in Gent.
Behoud van schoolvakanties voor 80%.
Zo nu en dan is een beschikbaarheid in het weekend nodig (beurzen, vrijwilligersoverleg, ...)

Loon:
Wordt uitbetaald via de school volgens barema.
Anciënniteit blijft behouden.
Vervoersonkosten worden vergoed.

PROFIEL

De kandidaat:

  • is minstens halftijds benoemd in het onderwijs;
  • is regent (bachelor) in het secundair onderwijs;
  • is heel goed vertrouwd met internet en web2.0-toepassingen;
  • is vertrouwd met MS Office of Open Office (tekstverwerking, werkblad, presentaties, mail- en agendabeheer)
    (we kunnen extra nascholing voorzien);
  • heeft een goede visie op goed pedagogisch (ICT-)ondersteund onderwijs;
  • is communicatief aangelegd, zeker via e-mail en fora;
  • kan initiatieven en beslissingen nemen, maar kan ook goed luisteren, waarnemen en zich dienstbaar opstellen;
  • is in staat zelfstandig te werken en te plannen en kan hierover open communiceren;
  • kan op een stimulerende wijze samenwerken;
  • is heel nauwkeurig;
  • is bereid tot uitwisseling van ervaringen en inzet;
  • heeft een vlotte pen (of vlot toetsenbord ;-).

We zijn zeker niet op zoek naar leerkrachten of ICT-coördinatoren die nogal technisch en gevorderd met ICT bezig zijn. Een basiskennis ICT is voldoende.
Een gezonde interesse in (alle/nieuwe) pedagogische mogelijkheden van internet en ICT is een meerwaarde!

Een greep uit de mogelijke taken (natuurlijk is niet alles haalbaar, maar ’t geeft een idee over de variatie in het takenpakket):

  1. Voornaamste taak (dit is zeker deel van het pakket):
    KlasCement databanken vullen en toevoegingen van bezoekers controleren, i.s.m. vrijwilligers.
    Dit is de zgn. moderatietaak. Alles wat wordt ingestuurd door onze bezoekers, wordt gecontroleerd op kwaliteit volgens onze criteria en op 'metadata' (titel, omschrijving, trefwoorden, vak, ...). Oog voor detail is dan ook uiterst belangrijk! Een bijdrage controleren vraagt van een moderator gemiddeld 20 tot 40 minuten, afh. van het type (website, lesdocument, software, ...)
  2. Bouwsteen KALENDER: Inhoud aan de kalender toevoegen: allerlei onderwijsactivteiten.
  3. Bouwsteen FORUM: Ondersteuning van de moderatie van het (nieuwe) forum.
  4. Bouwsteen OEFENINGEN: Oefeningen die nu nog op onze Hot Potatoes website staan overzetten naar de KlasCement Oefeningendatabank.
  5. Stand van KlasCement op onderwijsbeurzen open houden.
    KlasCement zal volgend schooljaar zeker op deze beurzen staan: COV-beurzen (5), ICT-praktijkdagen (2) en op veel meer vakbeurzen voor leerkrachten secundair onderwijs. Denk je dat deze taak geknipt is voor jou, laat het dan weten in je sollicitatiebrief.
  6. Nascholingen geven over KlasCement op pedagogische studiedagen of op personeelsvergaderingen.
  7. Extra opdrachten vanuit het Departement Onderwijs tot een goed einde brengen
  8. KlasCement promoten via mail en contact met scholen ('Public Relations')
  9. Samenwerkingsverbanden sluiten met andere educatieve initiatieven, sites, uitgevers, …
  10. Nieuwe initiatieven bedenken en uitwerken.
DE SELECTIEPROCEDURE BESTAAT UIT
  1. EERSTE RONDE
    Selectie op basis van CV TEN LAATSTE OP 10 AUGUSTUS 2009
    Kandidaten die zich in dit profiel herkennen, sturen hun sollicitatiebrief met motivering en hun CV via mail.
    Zeker te vermelden bij begin CV: voornaam, naam, adres, telnr, e-mail, geboortedatum, burgerlijke stand, stamboeknummer, ev. foto. Bevestig ook dat je minstens halftijds benoemd bent.
    Andere relevante informatie: studies, extra opleidingen, werkervaring, persoonlijke interesses, ev. referenties.
    Welke taken spreken je enorm aan (koppel dit aan je eigen capaciteiten, waar vind je dat je sterk in bent?)
  2. Op dinsdag 11 augustus lichten we alle sollicitanten in.
    TWEEDE RONDE
    Wie de selectie op basis van CV heeft doorstaan, zal een vragenlijst krijgen.
    Te beantwoorden tegen vrijdag 14 augustus (indien vakantie het toelaat).
  3. DERDE RONDE
    Op een nog af te spreken datum in de week van 17 augustus (afh. van reisplannen): interview.
    In dit deel worden de hierboven gevraagde competenties beoordeeld.
  4. BESLISSING
    Definitieve beslissing wordt meegedeeld tussen dinsdag 18 en maandag 24 augustus.
    Eerder kan ook, als al snel zou blijken dat je binnen jouw profiel de enige goede kandidaat bent.
Share