Welbevinden op school onder de aandacht met mindfulness

'Je moet durven en proberen. Ooit moest ik tijdens de studie toezicht houden en daagde de leerlingen uit. 'Willen jullie van de stilte proeven?', vroeg ik. Ze waren enthousiast en we maakten er een fijn lesuur van. Een leerling met gedragsproblemen stapte achteraf naar me toe en vertelde me dat zulke rustsessies was wat ze nodig had.'

Je hoort het: collega-lerares Mia Jansen, lerares secundair in Genk en voorzitster van de Commissie Onderwijs bij vzw Moment is enthousiast over mindfulness in de klas.

'School uitgelezen plaats'

We leven in een snelle en drukke maatschappij waarbij je al eens durft te vergeten om te rusten en te ontstressen. 'Scholen zijn de uitgelezen plaats om geestelijk welbevinden bespreekbaar te maken', zegt klinisch psycholoog en gedragstherapeut Filip Raes in Klasse

Leraren zelf meer ontspannen voor de klas

Het is dan ook geen grote verrassing dat steeds meer leraren 'mindfulnessoefeningen' in hun lesgeven verwerken. Met de oefeningen hopen ze dat leerlingen meer rust voelen en zelfvertrouwen krijgen, maar ook zelf meer ontspannen voor de klas staan. 

Verdiep je in dit onderwerp

Ben je voorzichtig of weet je niet goed wat je mag verwachten van zulke oefeningen? Op deze themapagina over mindfulness op school kom je veel meer te weten over wat jij kan doen met je klas. Collega-leraren zorgden voor geschikt materiaal

Kom naar het symposium Mindfulness

'Hoe kan mindfulness op school bijdragen aan bewustzijn, welbevinden en veerkracht?', daar gaat het komende symposium op 7 februari 2019 over. Interesse om te gaan? Je komt er bij ons alles over te weten.

 
Deel