Mediawijs in moeilijke dagen

De term mediawijsheid is een hype in het onderwijs. Maar wat is mediawijsheid nu eigenlijk? De term omvat bewust omgaan met media, media begrijpen en media creëren. Doelstellingen die in onze gemediatiseerde maatschappij van groot belang zijn.

Dat werd met de busramp in Zwitserland helaas bewezen. Het droevige nieuws was vast een aanknopingspunt om in de klas over onze gevoelens  te praten. Maar ondertussen stellen ook veel mensen de berichtgeving rond de ramp in vraag.

  • Waar ligt de lijn tussen sensatiejournalistiek en nieuwsberichtgeving? 
  • Welke informatie heb je als buitenstaander nodig en wanneer begint voyeurisme? 
  • Wat wil jij zien in de krant of op televisie en wanneer kijk en luister je bewust niet?
  • Hoe gaan we met z'n allen om met het delen van onze droefheid op sociale netwerken?

Als je hier rond wil praten is dit artikel op deredactie.be waarin minister Lieten haar ongenoegen laat blijken een mooi vertrekpunt. Het linkt ook naar een interview met de hoofdredacteur van Het Nieuwsblad die foto's van de slachtoffers op de voorpagina plaatste.

KO LO SO BUSO VWO Deel