't Meest leerrijke verjaardagsfeest in onderwijsland!
20 jaar KlasCement
Mei 1998: Zottegem: leraar en leerlingen verzamelen hyperlinks.
Mei 2003: financiële steun en halftijdse detachering van Minister van Onderwijs.
2004: lancering website met leermiddelen- en gebruikersdatabank.
Mei 2008: acht collega's en eerste Europese projecten.
Mei 2013: onderdeel van Ministerie van Onderwijs en Vorming. Grote update van de site.
Mei 2018: verdubbeling leden en inhoud. Internationale faam en kennisdeling als OER-netwerk.
4 mei 2018: Leer en feest met keynotes, workshops en cadeautjes! 🎉
WAT 'N DAG!
Dank voor je enorm enthousiaste deelname! Meest gehoorde feedback:
- enorm veel bijgeleerd;
- inhoudelijk heel sterke sprekers;
- heel mooie variatie;
- duidelijke lijn in alle keynotes: open onderwijs;
- vlotjes en strak georganiseerd;
- lekkere broodjeslunch en toffe receptie;
- fantastische presentator, goed gelachen;
- prachtige muziek, jong veelbelovend talent!
- wat een plezante sfeer, echt 'n feestje!
Kon je er niet bij zijn, dan zal je vijf jaar moeten wachten om opnieuw zo'n topdag te kunnen beleven.
Proficiat met jullie 20ste verjaardag, @klascement! Nog voor Facebook en wikipedia bestond, werd al kennis gedeeld en genetwerkt. Vandaag delen 150.000 leerkrachten. #kc20jaar #topteam pic.twitter.com/NvAWDaEG0T
— Hilde Crevits (@crevits) 4 mei 2018
VERSLAG
Hoe ontstond KlasCement?
Lees alles over de eerste vijf jaren.
Bekijk de infographic:
KlasCement 20 jaar:
- links naar lesmateriaal uit de diverse presentaties;
- video 'Jouw vertrouwde KlasCement, maar nog beter - Najaar 2018'
- leuke foto’s van de photo booth op Facebook;
- foto's van het evenement;
- Twitterfeed #kc20jaar;
- keynotes:
- Hans De Four - Tekst
- Bram Faems - Presentatie
- Hannah Grainger-Clemson - Presentatie
KlasCement verzamelde in twintig jaar zo’n 150.000 gebruikers en bijna 50.000 leermiddelen. Dat succes willen we samen met jou vieren.
PROGRAMMA:
Voormiddag: 6 boeiende sprekers, recht uit de onderwijspraktijk
Namiddag: interessante workshops door dé experten: onze leden
Tussendoor: muziek en comedy
Slot: hapje en een drankje met Minister van Onderwijs Hilde Crevits.
DATUM: 4 mei 2018 van 9.00 tot 15.00 uur
LOCATIE: Herman Teirlinckgebouw, Tour en Taxis in Brussel
Makkelijk bereikbaar op 15 min. wandelen van het Noordstation.
KOSTPRIJS: gratis
Inschrijven is gratis. Wie niet opdaagt, betaalt een 'No Show Fee' van €50.
Programma
Onthaal (9.00 - 9.45 uur)
Wees op tijd a.u.b.
We voorzien thee of koffie en een koekje :)
Plenair gedeelte (9.50 - 12.00 uur)
Presentatie Muziek
Begijn Le Bleu Floris and the Flames
Keynotes door
- Hannah Grainger-Clemson, Schools Policy Officer, Europese Commissie
'The importance of OER in a European perspective' - Tamara Stojakovic, leerkracht KA Merksem, gepassioneerd door onderwijs en innovatie, beste leraar Nederlands 2017
"De x-factor van het delen" - Kristel Vanhoyweghen, lerarenopleider, leraar en onderwijswetenschapper, verdiept zich in 'de wetenschap van het leren'
"De leraar centraal?" - Simon Dedoncker, Coördinator KlasCement
"Sterk onderwijs maak je samen." - Hans De Four, Oprichter en Hoofd PR KlasCement
"Open onderwijs innoveert onderwijs." - Bram Faems, Hoofd Gebruikerservaring KlasCement
"Terugkijken op vijf jaar KlasCementupdates en blik op de toekomst."
Prijsuitreiking voor KlasCementleden met impact
Lunch (12.00 - 13.00 uur)
Keuzesessies reeks 1 (13.05 - 13.55 uur)
Kies uit één van de presentaties* door en voor praktijkmensen. Kijk verder op deze pagina voor de presentaties.
Keuzesessies reeks 2 (14.05 - 14.55 uur)
Kies uit één van de presentaties* door en voor praktijkmensen. Kijk verder op deze pagina voor de presentaties.
Receptie met speech Minister Crevits (15.00 - 16.00 uur)
Overzicht van de presentaties* - REEKS 1 - 13.05 uur
1 - VOLZETTools waar je blij van wordt |
2Je les interactiever met gratis tools |
3 - ENKEL 14:05Inside tips om KC beter te gebruiken |
4 - VOLZETOefeningen maken met H5P |
5Inspiratie voor leerzorg op KC |
Voor iedereen | Voor iedereen | Voor iedereen | Voor iedereen | Voor iedereen |
Via Kahoot gaan we samen op verkenning in enkele tools. We kiezen voor zeer eenvoudig inzetbare tools zoals Canvanizer, Pear Deck, Twine, H5P, ... Kortom, tools waar je als leraar blij van wordt. Bij elke tool staan we telkens stil bij de hamvraag: "Wat kan jouw lespraktijk verrijken?". In deze sessie zal je enkele nieuwe pareltjes van tools ontdekken! Smartphone aanbevolen. |
Kahoot!, Mentimeter, Quizziz, Flipquiz, ... Tijdens deze workshop leer je een zevental leuke, makkelijk inzetbare en bovendien gratis tools kennen. We tonen je hoe je ze makkelijk en snel kan gebruiken tijdens je lessen.
Neem je smartphone mee, zo kan je ze tijdens de sessie mee uittesten! |
In deze workshop leer je hoe medewerkers van KlasCement de site efficiënt inzetten en gebruiken. Via deze insidertips en enkele mooie vondsten op KlasCement, zoek en vind jij na deze workshop de juiste leermiddelen een pak sneller op je favoriete leermiddelennetwerk. Je krijgt ook wat handige ICT-tips, zodat je ICT slimmer kan inzetten in in je lessen, ook voor je leerlingen. ENKEL OM 14:05 |
Met H5P maak je GRATIS online interactieve content: interactieve video, memory, online presentaties, quizzen, interactieve foto's, sleepoefeningen, invuloefeningen, flashcards, eenvoudige leerpaden, .. We tonen je hoe je die interactieve content kan maken en publiceren op KlasCement en op Oefen.be. |
De eerste 15 minuten krijg je enkele tips en trucs om KlasCement beter en sneller te gebruiken. Daarna begeleiden we jou doorheen de inhoud specifiek voor leerzorg, tonen we enkele interessante lesmaterialen en geven we nuttige ICT-tips. Afsluiten doen we met een korte voorstelling van het project WAI-NOT. |
Katrien Bernaerts
|
Els Govaerts
|
Erik Devlies
|
Bram Faems
|
Nicolas Verwimp Nancy Van Belleghem |
6Mediawijs
|
7Inspiratie voor taal-onderwijs op KC
|
8Inspiratie voor STEM (ASO) op KC
|
9Herinnerings-educatie in je les
|
10Werk met digitale tools samen in Europa
|
Voor iedereen |
Voor secundair |
Voor secundair |
Voor secundair |
Voor lager + SO |
Mediawijsheid is een belangrijk thema voor een school. Het is actueel, constant in ontwikkeling en heeft een grote impact op het welbevinden van kinderen en jongeren. De school speelt een cruciale rol in het begeleiden van deze kinderen en jongeren naar een kritisch, bewust en actief gebruik van media. Tijdens deze lezing maak je kennis met Mediawijs en de initiatieven die deze organisatie opzet om leerkrachten en leerlingen bewust en kritisch met media te leren omgaan. |
De eerste 15 minuten krijg je enkele tips en trucs om KlasCement beter en sneller te gebruiken. Daarna begeleiden we jou doorheen de inhoud specifiek voor talen (SO), tonen we enkele interessante lesmaterialen en geven we nuttige ICT-tips. |
De eerste 15 minuten krijg je enkele tips en trucs om KlasCement beter en sneller te gebruiken. Daarna begeleiden we jou doorheen de inhoud specifiek voor STEM (ASO), tonen we enkele interessante lesmaterialen en geven we nuttige ICT-tips. |
Herinneringen aan oorlogen en massamoorden blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Welke plaats geven we aan die episodes uit onze geschiedenis? In deze vorming krijg je meer informatie over de doelstellingen van herinneringseducatie, de drie pijlers voor het opzetten van een kwaliteitsvol project en de partners die je hierbij kunnen helpen. |
Met eTwinning kan je eenvoudig een online project opstarten met een andere klas in Europa. Laat je leerlingen proeven van een project op maat. In één klap bereik je verschillende leerdoelen: digitale vaardigheden, samenwerken, kritisch denken, feedback geven, communiceren, taalvaardigheden en leerinhouden. In deze sessie krijg je inspiratie en voorbeelden: online tools om samen te werken, projectactiviteiten voor één lesuur en projectideeën die aansluiten bij je leerplan. Je kan er meteen mee aan de slag. |
Sanne Hermans |
Liesbeth De Paepe |
Joachim Gruwez |
Simon Schepers |
Jeroen De Keyser
|
11Cultuurkuur
|
12KlasCement voor wereldburgers |
13Coderen zonder investeren |
14Video
|
|
Voor basis+secundair | Voor basis+secundair | Voor lager onderwijs |
Voor lager onderwijs |
|
Een kunstenaar bij jou in de klas? Gratis met de bus naar het museum? Tips van leerkrachten voor een sterk cultuurproject? Het kan! Raf en Eva van Cultuurkuur vissen samen met jou in de grote cultuurkuurvijver. Je ontdekt er activiteiten, organisaties, goede praktijkvoorbeelden en vele tips & tricks. Je steekt je een eigen cultuurproject in elkaar en komt te weten welke subsidies jouw project kunnen ondersteunen. |
Burgerschap wordt een nieuwe sleutel-competentie in het onderwijs. Elke dag komt de wereld de klas binnen via je leerlingen. Waar vind je lesmateriaal dat inspeelt op hun vragen? Hoe zoek je workshops die inzetten op de competenties van de wereldburgers van morgen? Welke organisaties kunnen jou ondersteunen? Kleur Bekennen maakt jou wegwijs! |
Coderen is een klein onderdeel van STEM. Veel leerkrachten denken onterecht dat hiervoor grote investeringen noodzakelijk zijn. In 50 minuten maak je kennis met goedkope mogelijkheden om kinderen kennis te laten maken met coderen. Bekers stapelen, programmeren met lucifers, een goocheltruc, tanden poetsen, binair rekenen, JPG tekenen, … Kortom, een waaier aan STEMmige lesideeën. |
Op het online onderwijsplatform Het Archief voor Onderwijs van VIAA vind je audio- en videofragmenten van o.a. regionale en landelijke omroepen geselecteerd door en voor leerkrachten. In deze sessie krijg je een introductie tot het platform, het kant-en-klare aanbod voor het lager onderwijs en enkele handige tips om zelf aan de slag te gaan. |
|
Eva Vandersypen |
Erika Nobels |
Patrick Keysabyl |
Leen De Bruyn |
Overzicht van de presentaties* - REEKS 2 - 14.05 uur
1 - VOLZETTools waar je blij van wordt
|
2 - VOLZETJe les interactiever maken met gratis tools
|
3Inside tips om KC beter te gebruiken
|
4Wat elke leraar moet weten over hoe leerlingen leren |
5Online oefen(ing)en (maken) met Tinycards
|
Voor iedereen |
Voor iedereen |
Voor iedereen |
Voor iedereen |
Voor iedereen |
Via Kahoot gaan we samen op verkenning in enkele tools. We kiezen voor zeer eenvoudig inzetbare tools zoals Canvanizer, Pear Deck, Twine, H5P, ... Kortom, tools waar je als leraar blij van wordt. Bij elke tool staan we telkens stil bij de hamvraag: "Wat kan jouw lespraktijk verrijken?". In deze sessie zal je enkele nieuwe pareltjes van tools ontdekken! Smartphone aanbevolen. |
Kahoot!, Mentimeter, Quizziz, Flipquiz, ... Tijdens deze workshop leer je een zevental leuke, makkelijk inzetbare en bovendien gratis tools kennen. We tonen je hoe je ze makkelijk en snel kan gebruiken tijdens je lessen.
|
In deze workshop leer je hoe medewerkers van KlasCement de site efficiënt inzetten en gebruiken. Via deze insidertips en enkele mooie vondsten op KlasCement, zoek en vind jij na deze workshop de juiste leermiddelen een pak sneller op je favoriete leermiddelennetwerk. Je krijgt ook wat handige ICT-tips, zodat je ICT slimmer kan inzetten in in je lessen, ook voor je leerlingen. |
Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie op over effectieve strategieën die het leren van leerlingen drastisch verbeteren. Makkelijk te implementeren in verschillende vakken en voor verschillende leeftijden! Kristel geeft tijdens de keynote een korte intro tot deze presentatie. |
Laat je cursisten nu ook online oefenen met Tinycards! Cursisten die thuis toegang hebben tot het internet, kunnen hiermee immers makkelijk zelf aan de slag. Bovendien zijn Tinycards ook in een OLC een dankbare aanvulling op het oefenmateriaal. Wil jij zelf Tinycards leren maken? Dan is deze presentatie iets voor jou! Voor deze sessie breng je zelf een laptop mee! Verplicht! Dan kan je meteen oefenen! |
Katrien Bernaerts |
Els Govaerts
|
Erik Devlies |
Kristel Vanhoyweghen |
Janique Vanderstocken |
6Luisterverhalen maken
|
7Delen om te leren
|
8Lesmateriaal maken en delen
|
9ICT-tools & thema's voor PAV
|
10Video
|
Voor iedereen |
Voor secundair |
Voor secundair |
Voor secundair |
Voor secundair |
Toevallig al eens een luisterspel tegengekomen op KlasCement? Benieuwd naar hoe zo’n luisterverhaal gemaakt wordt? Ik geef je een kijkje achter de schermen. Waar let ik op als ik een verhaal maak? Hoe schrijf ik zo’n verhaal? Welke programma’s gebruik ik? Dat kom je allemaal te weten. En wie weet schrijven we zelf wel een stukje luisterverhaal. |
Ik leg je uit hoe ik door te delen de voorbije jaren zelf veel heb bijgeleerd en een professioneel lerend netwerk heb uitgebouwd. Ik wil je inspireren om met een brede blik te kijken naar gedeelde leermiddelen: het is niet altijd eenvoudig om een leermiddel dat binnen de ene context ontwikkeld werd, zomaar te gebruiken binnen een andere context. Hoe kun je op basis van bestaande leermiddelen nieuwe leermiddelen maken? |
Ik toon je enkele tools uit mijn eigen lespraktijk (ForAllRubrics, Socrative). Ik praat over de voordelen van een lerend/delend netwerk en toon daarbij het belang aan van de sociale media (én KlasCement) om te groeien naar professionaliteit. Ik licht het concept 'Taalonderwijs 2.0' toe: we slopen de muren tussen Frans, Engels, Duits en Spaans. |
Hoe kan ik wiskunde, Nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde én natuurwetenschappen in één thema integreren? Hoe bied ik de ontwikkelingsdoelen op een functionele manier aan? Hoe evalueer ik binnen het vak PAV? Hoe kom ik tot een mooie, gestructureerde themabundel? Welke ICT-tools gebruik ik binnen het vak PAV? ... In deze workshop leg ik je uit hoe ik tot een volledig uitgewerkt thema kom en welke ICT-tools (Kahoot!, Plickers, ...) ik regelmatig gebruik. Ook laat ik enkele volledig uitgewerkte thema's zien en brainstormen we samen over een nieuw thema. |
Op het online onderwijsplatform Het Archief voor Onderwijs van VIAA vind je audio- en videofragmenten van o.a. regionale en landelijke omroepen geselecteerd door en voor leerkrachten. In deze sessie krijg je een introductie tot het platform, het kant-en-klare aanbod voor jouw vak(ken) en enkele handige tips om zelf aan de slag te gaan. |
Han Lasseel |
Karen Van de Cruys |
Hans Hendrikx |
Leen De Bruyn |
|
11CEMENT in je KLAS
|
12Spelend wiskunde leren
|
13 - VALT WEGLesmateriaal maken en delen
|
14Lesmateriaal maken en delen
|
15Herinnerings-
|
Voor technisch en beroepsonderwijs |
2º en 3º graad lager ond. |
Voor buitengewoon onderwijs en |
Voor lager onderwijs |
Voor lager onderwijs |
We stellen voor: BUILDINGyourLEARNING, De leerobjecten zijn (delen van) handboeken, presentaties of video’s die erbij horen. We stellen eveneens de gratis opleidingen voor leraren en/of leerlingen voor.
|
Leerlingen vinden wiskunde soms moeilijk, saai of stom. Met een spel of een quiz wordt het leuker, oefen je meer op kortere tijd en leer je anders. Een spel maken schrikt misschien af maar het kan simpel. Ik toon het je met allerlei tips. Met een kleine inspanning heb je gauw een spel. Om de minder sterke leerlingen ook te kunnen laten winnen, krijg je ook nog advies. Na deze sessie worden je wiskundelessen alleen maar leuker!
|
We helpen je om duidelijke werkbladen en leerspelletjes in Word te maken, die geschikt zijn voor leerlingen met extra noden, binnen het gewoon en buitengewoon onderwijs. We willen aantonen dat kleine aanpassingen in taal, stijl en lay-out van lesmateriaal een grote impact kunnen hebben op het leren van kinderen. We leren je op die manier kijken met een (meer) functionele bril naar lesonderwerpen en lesmateriaal. We leggen de focus op enkele tools die je zullen helpen om sneller en vooral efficiënter te werk te kunnen gaan in Word. Anneleen zal ook nog een tool voorstellen die kan helpen bij het maken van lesmateriaal. |
Juf Tania werkt in het 5de leerjaar in basisschool De Wegwijzer in Assenede. Ze is afgestudeerd in 1993, voor de digitale revolutie in onderwijs. Anno 2018 smult ze van alle digitale tools die het leven van een leerkracht makkelijker maken. Juf Tania toont hoe ze daarmee vernieuwende lesideeën verzamelt. Ze vertelt hoe ze lesmateriaal maakt en waar ze op let bij het plannen en creëren. Tijdens deze sessie neemt ze je mee in haar dagelijks schoolleven. Juf Tania is 46 jaar en woont in Zelzate. Ze heeft twee blogs: een klasblog wegwijs5de.blogspot.be en een onderwijsblog juftaniaonline.be. |
Het verleden dat in herinneringseducatie centraal staat, is vaak donker. Het gaat om geschiedenissen van geweld en oorlog. Het is niet zo evident om kinderen hiermee te confronteren, maar mits een doordachte aanpak biedt herinnerings-educatie wel wat leerkansen! In deze vorming sta je stil bij de uitdagingen en kansen van herinneringseducatie in het lager onderwijs en de partners die je hierbij kunnen helpen. |
Patrick Uten |
Erika Wyn |
Tania Bruggeman
|
Simon Schepers |
Inschrijven
Het evenement is helemaal volzet.
Felicitaties
Felicitaties zijn welkom per verjaardagskaartje (echt waar, we gaan een analoge kaartjesmuur maken!) of via Twitter #kc20jaar.
Kaartjes stuur je voor 1 mei naar:
Ministerie van Onderwijs en Vorming
KlasCement 20 jaar
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
* De presentaties worden gegeven door een lesgever met ervaring. Er is voor iedereen internettoegang. Als cursist hoef je je laptop niet mee te brengen. Door de beperkte duur kunnen we er immers geen hands-on workshop van maken. Maar als je toch wat wil noteren of meteen praktisch wil oefenen, dan mag je je laptop natuurlijk meebrengen. Een tablet met mobiel internet of een smartphone kan in sommige interactieve presentaties wel handig zijn.