-
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Dealing with Socially Acute Questions in the English-Language Classroom
In dit artikel worden handvatten aangereikt die tweedetaalleerkrachten kunnen inzetten voor een constructieve interculturele dialoog bij sociaal ongewenste interacties in een gemengde talengroep. Een case study over een racistische uitspraak tijdens …
ArtikelLeerkracht -
Studeren met succes: Wat de wetenschap jou als student vertelt over effectief studeren
Welke studeerstrategieën zijn effectief voor een diepgaande verwerking van de leerstof? En waarom?
Dit boekje van Thomas More-hogeschool vertaalt de wetenschap van het studeren op een laagdrempelige manier naar een studeergids waar oudere …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leidraad Universeel Ontwerp: Van beleid naar praktijk
Universeel ontwerp neemt diversiteit als uitgangspunt en legt de nadruk op het gebruik van flexibele doelen, methoden, materialen en evaluatievormen om effectief onderwijs te bieden aan alle studenten. In plaats van de …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
CLIL in Vlaanderen: Onderzoeksrapport
In dit rapport vind je het overzicht van de resultaten van het onderzoeksproject CLIL in
Vlaanderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd tijdens de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 in het kader van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek …ArtikelLeerkracht -
Zo reageer je op extreme uitspraken in de klas
In elke klas komt wel eens een provocerende uitspraak naar boven. Het recht op vrije meningsuiting staat niet boven het gelijkheidsprincipe en het non-discriminatieprincipe. In dit artikel lees je hoe je hierop gepast kan reageren.
Artikel -
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Dicteren op je smartphone
Herinnert u zich nog de juf of meester voor de klas die u mooie zinnetjes liet opschrijven? Zet op dezelfde manier je smartphone aan het werk met de dicteerfunctie. Spreek tegen de telefoon, in plaats van een stuk te typen. De smartphone zet …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Breng je schoolnetwerk in kaart en bevorder inclusief onderwijs
Hoe werken onderwijsteams samen om van inclusie een succesverhaal te kunnen maken?
- Door stil te staan bij het netwerk.
- Door intens samen te werken.
- Met een juiste visie op leerlingenbegeleiding.
- Met gedeeld leiderschap.
Tot deze …
ArtikelLeerkracht -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht