-
Awel: Waarover praten jongeren met een anonieme luisterlijn?
Persbericht over het jaarlijkse onderzoek van Awel waarbij op basis van geanonimiseerde gespreksverslagen wordt gesignaleerd wat leeft bij kinderen en jongeren.
ArtikelNieuw -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Dyslexie: Fabels en feiten
Wat is dyslexie? En heeft dat iets te maken met intelligentie? Wat zijn de volgende stappen na de diagnose dyslexie? Welke hulpmiddelen bestaan er? En welke rol spelen ouders en leerkrachten?
Annemie Desoete (onderzoeker leerprocessen UGent), Anny …
Video -
Dealing with Socially Acute Questions in the English-Language Classroom
In dit artikel worden handvatten aangereikt die tweedetaalleerkrachten kunnen inzetten voor een constructieve interculturele dialoog bij sociaal ongewenste interacties in een gemengde talengroep. Een case study over een racistische uitspraak tijdens …
ArtikelLeerkracht -
SprintPlus Windows: Online leertraject
Met deze video's leer je SprintPlus (Windows) kennen.
Gebruik de checklist bij elke video en duid aan wat je kan!
Bekijk het volledige leertraject hier.
Video -
Studeren met succes: Wat de wetenschap jou als student vertelt over effectief studeren
Welke studeerstrategieën zijn effectief voor een diepgaande verwerking van de leerstof? En waarom?
Dit boekje van Thomas More-hogeschool vertaalt de wetenschap van het studeren op een laagdrempelige manier naar een studeergids waar oudere …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Efficiënt leerstof verwerven: Waarom leren altijd lastig moet zijn
Waarom heb je niets aan fluostiften en eindeloos herlezen als leerstrategie? Hoe verwerk je leerstof dan op een actieve manier? Expert Tine Hoof (ExCEL) legt het uit in een heldere video.
Extraatje: een stappenplan om zelf aan de slag te gaan.
Video -
Leidraad Universeel Ontwerp: Van beleid naar praktijk
Universeel ontwerp neemt diversiteit als uitgangspunt en legt de nadruk op het gebruik van flexibele doelen, methoden, materialen en evaluatievormen om effectief onderwijs te bieden aan alle studenten. In plaats van de …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
CLIL in Vlaanderen: Onderzoeksrapport
In dit rapport vind je het overzicht van de resultaten van het onderzoeksproject CLIL in
Vlaanderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd tijdens de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 in het kader van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek …ArtikelLeerkracht -
Studeren met dyslexie
Personen met dyslexie getuigen hoe het was om te studeren met dyslexie en hoe ze door hun doorzettingsvermogen toch het diploma behaalden waar ze toe in staat waren.
Video (3)Leerkracht