-
STEM KOMPAS: Handleiding voor STEM-lessen
Deze handleiding dient voornamelijk als leidraad en inspiratie om activiteiten/lessen rond STEM (wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde) vorm te geven. De doelgroep van deze handleiding zijn leerkrachten, begeleiders en mensen met …
Downloadbaar lesmateriaal (74)Leerkracht -
Scratch: Boekje met opdrachten
Dit boekje zet je op weg bij het programmeren met Scratch.
Scratch is een visuele programmeertaal waar je met kinderen vanaf acht jaar mee aan de slag kunt.
Downloadbaar lesmateriaal (54)Leerkracht -
Muizen vangen: Spel maken met Scratch
Dit boekje zet je op weg bij het programmeren met Scratch. Met deze opdracht moet de kat muizen vangen. Het is een techniek die in heel wat andere spelletjes gebruikt kan worden.
Downloadbaar lesmateriaal (27)Leerkracht -
De school(omgeving) herontwerpen en (na)bouwen: Lesfiche 3.3
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
De kat en Abby: Stappenplan Scratch
Met dit stappenplan maak je één van de meest bekende spelletjes om programmeren met Scratch te ontdekken.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Formules in Excel: Oefenbestanden
Deze twee bestanden kunnen gebruikt worden als oefendocument voor het oefenen van verschillende formules en functies in Microsoft Excel.
Het bestand figuren kan ook in het vak wiskunde gebruikt worden om te oefenen op de omtrek en oppervlakte van …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Micro:bit voor leerkrachten: Oefeningen en cursus
Een inleidende cursus om leerkrachten vertrouwd te maken met de micro:bit, een compacte en gebruiksvriendelijke programmeerbare computer. Tijdens deze cursus leren deelnemers de basisprincipes van programmeren, experimenteren met in- en …
Downloadbaar lesmateriaal (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Programmeren met TigerJython
Met deze bundel kunnen leerlingen op een speelse manier kennismaken met het programmeren in Python in de gratis ontwikkelomgeving TigerJython.
Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de zogenaamde turtle graphics.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Systeembeheerder -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Oefeningen LEGO Education Spike Prime gekoppeld aan doelstellingen onderwijsnetten
In opdracht van LEGO Education ontwikkelde de Vives Hogeschool een koppeling tussen de oefeningen uit de nieuwe Spike Prime set en de doelstellingen van de verschillende Vlaamse onderwijsnetten.
Met LEGO® Education SPIKE™ Prime krijgen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Al bouwend leren over de stad: Lesfiche 3.2
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Mechatronica! Bouw je eigen Avatar: STEM-project
Laat je leerlingen probleemoplossend aan de slag gaan met de LEGO MINDSTORMS-robotjes.
Downloadbaar lesmateriaal (4)