-
STEMmige snaren: Ontwerp zelf je muziekinstrument met Arduino en lasers
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een muziekinstrument te bouwen zonder echte snaren. Geïnspireerd door enkele voorbeelden met lasers gaan ze creatief aan de slag in het ontwerp van een laserharp. Verschillende concepten van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Een vectortekening ontwerpen met Inkscape
Om digitale machines aan te sturen als een snijplotter, lasercutter of waterjet, ontwerp je een vectortekening. Je leert in een 2D CAD-programma tekenen met vectoren en kleurcode. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor …
Downloadbaar lesmateriaal -
Wetenschappelijk rekentoestel van BookWidgets gebruiken: Handleiding
Dit is een handleiding bij het wetenschappelijk rekentoestel van BookWidgets. De leerlingen vinden dit initieel niet zo een handig rekentoestel omdat ze het niet gewoon zijn hier mee te werken en er vrij veel knoppen op staan die ze niet …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Dansende tekeningen: Creatief met AI
Creatief aan de slag gaan met AI, het kan? De leerlingen laten aan de hand van AI hun zelfgemaakte tekening tot leven komen. Ze gebruiken hiervoor een eenvoudige tool, Sketch Metademolab. Nadien kunnen ze er verder mee aan de slag in Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Geanimeerde paasfiguurtjes: Stappenplan Animated Drawings
Stappenplan en voorbeelden bij het digitaliseren van een eigen tekening (thema Pasen) met behulp van het programma Animated Drawings
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
MUCE: Museumbezoek
Google document met opdracht voor een museumbezoek aan MUCE.
Daarnaast is er een spreadsheet met rubrieken voor het bezoek aan museum MUCE.
Beide documenten kan je inzetten tijdens een uitstap aan het museum MUCE.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Filmpje maken: Vakoverstijgende opdracht
Deze opdracht is vakoverstijgend. De leerlingen maken met het programma Biteable een filmpje over zichzelf. De opdracht is opgebouwd volgens de OVUR-methode. De leerlingen werken met deze opdrachten ook aan sociale vaardigheden en aan leren leren. …
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Biteable: Stappenplan
Stappenplan om met de website Biteable een filmpje te maken.
Bedoeld voor de leerlingen, kan in verschillende contexten worden gebruikt:
- leerlingen zichzelf te laten voorstellen;
- leerlingen een promofilmpje van de school laten maken; …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Monumentenstrijd in de klas: Lesidee
De klas beslist welk historisch gebouw of ander onroerend erfgoed bekroond wordt. De leerlingen voeren campagne voor hun favoriet met een ludieke actie, petitie of een stunt.
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
STEM: Opdracht beroepen STEM
Voor het vak STEM 1e jaar a-stroom kan de taak i.v.m. beroepen gemaakt worden. Leerlingen kunnen daar enkele weken tijd voor krijgen om dit grondig te doen.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
Huizen kijken: Lesidee
Op stap in de schoolomgeving leren leerlingen gevels observeren uit heel verschillende periodes. Ze maken schetsen, fotograferen en denken ook na over de architecturale waarde van recente woningen.
Downloadbaar lesmateriaal (6)