-
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Diagrammen: Toets
Deze toets gaat over de verschillende diagrammen die de leerlingen moeten herkennen. Ze moeten uit deze diagrammen ook gegevens kunnen halen.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Maffia: Themabundel
Themabundel waarin leerlingen leren over de geschiedenis van de maffia. Ze plaatsen historische gebeurtenissen op een tijdlijn en onderzoeken de link tussen het aantal maffiadoden en de vorm van de Italiaanse pasta. Ze doen een schrijfoefening …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Snijsjabloon voor pinguïn: STL-file
Deze stl-file print een sjabloon waarmee men afbeeldingen op een karton (bij voorkeur <2mm dikte) kan overbrengen.
Indien deze vormen dan uitgeknipt, gestapeld en vastgelijmd worden bekomt men (met enige verbeelding) een pinguïn in …Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
E-mailen en e-mailetiquette: Cursus
Cursus over het correct opstellen en verzenden van e-mail waarbij leerlingen rekening dienen te houden met de richtlijnen van de nettiquette. De belangrijkste richtlijnen vind je terug op een poster die je in de klas kan omhoog hangen.
Volgende …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Lengte-, oppervlakte- en inhoudsmaten: Omzettingstabellen
Omzettingstabellen voor lengtematen, oppervlaktematen en inhoudsmaten. Handig bij het omzetten van eenheden en rekenen met lengte, omtrek, oppervlakte, volume, inhoud.
De meest courante eenheden werden gebruikt. Weinig gebruikte eenheden zoals …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Ik zoek werk: ICT-opdracht
Deze opdracht helpt leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om te solliciteren en werk te vinden. De opdracht omvat:
- het maken van een cv;
- het zoeken naar vacatures;
- het analyseren van vacatures op basis van werk, …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Programmeren in Scratch: Opdrachten
In deze bijdrage vind je verschillende bundeltjes waarmee je jouw leerlingen spelletjes laat ontwerpen in Scratch. Elke bundel is een stappenplan met screenshots. De opdrachten zijn:
- platformer maken;
- Pong-spel maken;
- cookie clicker; …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Werken met schaal en oppervlakteberekening: Themabundel verf
In deze themabundel Een likje verf leren de leerlingen werken met schaal en leren ze berekenen hoeveel verf ze nodig hebben als ze later hun huis willen schilderen.
Hierbij worden volgende vaardigheden behandeld:
- de oppervlakte berekenen van een …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Opvoedingsstijlen: Opdracht
Na een les over de opvoedingsstijlen kan je deze toepassingsoefeningen gebruiken om de theorie verder in te oefenen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Netiquette: E-mails beoordelen
Oefening waarbij leerlingen verschillende zelfgemaakte e-mails bekijken en aan de hand van een checklist beoordelen wat er goed en minder goed is aan de e-mailberichten.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Feedback geven en ontvangen, observeren, rapporteren: Casussen
De bijgevoegde casussen zijn opgesteld voor de thema’s:
- feedback geven en ontvangen;
- gesprekken voeren en rapporteren.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht