Digital Storytelling: Toolkits


Digital Storytelling is een therepeutisch en pedagogisch verantwoorde methodiek, midden jaren '90 ontwikkeld door Joe Lambert om kansarmen een stem te geven en daarbovenop ook digitale vaardigheden aan te leren.

Iedereen heeft namelijk een verhaal te vertellen, zeker jongeren. Digital Storytelling doet hen nadenken over maatschappelijke problemen die dichter bij hen liggen dan we soms denken: migratie, oorlog, opwarming van de aarde, gendergelijkheid, gewelddadig extremisme... Het is een zeer toegankelijke tool om gevoelige onderwerpen aan te snijden. Zo worden de jongeren deel van een debat dat vaak boven hun hoofd gevoerd wordt. We creëren een veilige omgeving waarin ze kunnen discussiëren en leren meevoelen met andere meningen.

Het is een duw in de rug om onze jongeren aan mondiaal burgerschap te laten participeren.

In het kader van Practicies, een Europees project dat tools ontwikkelt om radicalisering te voorkomen, ontwikkelde Maks vzw drie toolkits Digital Storytelling met als thema:

  • Identiteit;
  • Solidariteit en samenleving;
  • Sociale media en IS.

De drie toolkits zijn kant-en-klare handleidingen voor leerkrachten, sociaal werkers en iedereen die met jongeren aan de slag gaat, om een eigen workshop Digital Storytelling te organiseren. De drie toolkits vind je in het document Teacher toolkit Digital..., en extra achtergrond over Digital Storytelling in 11 benefits of Digital Storytelling. Beide documenten zijn geschreven in het Engels.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Maks vzw
Organisatie

Ontdek ook