Didactische meerwaarde van Geocaching: Eindwerk


Geocaching, een wereldwijde schattenzoektocht met GPS-apparaten, is in het zog van de stijgende verkoop van smartphones ook populair in België. Je gaat in de natuur op zoek naar een verborgen schat of (geo)cache. Deze schat bevat goodies of ruilspulletjes zoals speeltjes, sleutelhangers,… Het is populair omdat het zowel zoeken, netwerken en een buitenactiviteit is.

De locatie van een schat in je buurt kan je via geocaching.com opsporen. Wereldwijd werden ondertussen al meer 2,5 miljoen schatten verstopt (oktober 2014).
Bij de schat zit een logboek(je) waarin de vinder zijn naam en het tijdstip van de vondst achterlaat. Met je smartphone geef je aan of je de cache vond of niet. Dat is dan weer een indicatie voor andere schattenjagers of de info over de cache nog steeds up-to-date is.

Zoals dit bij veel hypes het geval is, zoekt het onderwijs ook hier een didactische meerwaarde in. Scholen zijn steeds op zoek naar manieren om los te komen van de handleidingen en de schoolbanken. Geocaching is hier zeker bruikbaar voor, want het speelt in op veel eindtermen binnen verschillende vakken zoals logisch nadenken, oriënteren, berekenen, werken met de GPS, samenwerken, beschikken over ruimtelijk inzicht, … Door de speelse aard van de activiteit zijn leerlingen zich niet van het lerende aspect bewust.

Hoe je je als leerkracht best voorbereidt op geocaching met de klas, wat een travelbug is, welke apparaten je nodig hebt..., je leest het allemaal in het eindwerk.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Organisatie, firma, vzw

Ontdek ook