Mind Over Media: Lesideeën propaganda
Binnen het project Mind Over Media EU werden negen lessen ontwikkeld en getest door het Media Education Lab en Mediawijs – Vlaams Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid.
De activiteiten zijn een aanvulling op de leerervaring bij het online platform www.mindovermedia.be.
De lessen zetten studenten aan om:
- te discussiëren over definities van propaganda;
- gemeenschappelijke propagandatechnieken te identificeren;
- historische en hedendaagse propaganda te bespreken;
- voorbeelden van hedendaagse propaganda te onderzoeken en analyseren;
- voorbeelden van nieuwe vormen van propaganda op online media te zoeken en te delen;
- interpretaties van mediaberichten te delen en te bespreken;
- na te denken over mogelijke gunstige, goedaardige of schadelijke impact op individuen en de samenleving;
- de context van propaganda te evalueren;
- na te denken over de sociale verantwoordelijkheden van degenen die propaganda creëren en consumeren.
De lessen combineren leergesprekken, doe-opdrachten, opzoeking en reflectie.
Bron: Mind over media : Hoe worden we beïnvloed? door Davy Van Hemelen
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.