Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven: Leerlijn


Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. In tegenstelling tot vroeger zijn de eindtermen niet langer onderverdeeld in vakken maar gebaseerd op zestien sleutelcompetenties. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, opteerde men om de eindtermen uit te schrijven op basis van de herziene taxonomie van Bloom door Krathwohl & Anderson. De herziene taxonomie van Bloom door Krathwohl en Anderson formuleert de eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar. De leerkrachten staan voor een grote uitdaging. Zij moeten de onderwijshervorming realiseren op de klasvloer. Bij het implementeren van de nieuwe eindtermen en leerplannen is inzicht in de herziene taxonomie van Bloom niet alleen verhelderend maar ook nodig. Om een kwaliteitsvolle implementatie van de eindtermen te garanderen, is er nood aan inzicht in het gebruikte referentiekader. Hiervoor is het belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen. Hierbij wordt de leraar als ontwerper van didactische processen centraal gesteld. 

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Ander

Ontdek ook