Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs: praktijkgericht onderzoek via design research


Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.

Thema diversiteit, inclusie en anderstalige nieuwkomers

Om het zorgtraject optimaal te laten verlopen, is een goede verwijzing en samenwerking tussen onderwijs en welzijn cruciaal.

Het onderzoeksproject Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs betrekt leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers, leerlingen- en oudervertegenwoordigers om via design research de samenwerking tussen onderwijs en welzijn te verbeteren.

Bijzondere aandacht gaat hierbij naar het geven van de regie aan de opvoedingsverantwoordelijken en de jongeren. De leerlingbegeleider is hierbij vanuit de school de schakel tussen onderwijs, thuiscontext en CLB.

Naast de voorstelling van het project gaan we dieper in op de invulling van praktijkgericht onderzoek via design research. We lichten concrete praktijkvoorbeelden en onderzoeksmethodieken toe.

Sprekers
Eef Thoen, Wendy Eerdekens en Jente Hugaert zijn verbonden aan de Arteveldehogeschool Gent. Binnen dit onderzoeksproject aan de Arteveldehogeschool zijn er verschillende onderzoek- en dienstverleningscentra (ODC) betrokken: Onderzoek- en dienstverleningscentrum Gezinskracht: werkt via onderzoek en projecten aan een toegankelijke en inclusieve samenleving.
Onderzoek- en dienstverleningscentrum Leer+: wil de leerkansen van kinderen en jongeren met specifieke onderwijsbehoeften verhogen.  
Onderzoek- en dienstverleningscentrum Quest: zet in op het initiëren en bevorderen van de individuele onderzoekende houding van kinderen, jongeren en volwassenen. 

Doelgroep
Iedereen

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?