Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs: praktijkgericht onderzoek via design research
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema diversiteit, inclusie en anderstalige nieuwkomers
Om het zorgtraject optimaal te laten verlopen, is een goede verwijzing en samenwerking tussen onderwijs en welzijn cruciaal.
Het onderzoeksproject Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs betrekt leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers, leerlingen- en oudervertegenwoordigers om via design research de samenwerking tussen onderwijs en welzijn te verbeteren.
Bijzondere aandacht gaat hierbij naar het geven van de regie aan de opvoedingsverantwoordelijken en de jongeren. De leerlingbegeleider is hierbij vanuit de school de schakel tussen onderwijs, thuiscontext en CLB.
Naast de voorstelling van het project gaan we dieper in op de invulling van praktijkgericht onderzoek via design research. We lichten concrete praktijkvoorbeelden en onderzoeksmethodieken toe.
Sprekers
Eef Thoen, Wendy Eerdekens en Jente Hugaert zijn verbonden aan
de Arteveldehogeschool Gent. Binnen dit onderzoeksproject aan de
Arteveldehogeschool zijn er verschillende onderzoek- en
dienstverleningscentra (ODC) betrokken: Onderzoek- en
dienstverleningscentrum Gezinskracht: werkt via onderzoek en
projecten aan een toegankelijke en inclusieve samenleving.
Onderzoek- en dienstverleningscentrum Leer+: wil de leerkansen van
kinderen en jongeren met specifieke onderwijsbehoeften
verhogen.
Onderzoek- en dienstverleningscentrum Quest: zet in op het
initiëren en bevorderen van de individuele onderzoekende houding
van kinderen, jongeren en volwassenen.
Doelgroep
Iedereen
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.