Leesdidactiek in het basisonderwijs


Leesdidactiek in het basisonderwijs: Leesinterventies voor scholen die streven naar fundamentele en functionele geletterdheid

Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.

Thema didactiek

In deze sessie stellen we kort het LIST-interventieproject voor, evidence-based tot stand gebracht onder leiding van Thoni Houtveen, hogeschool Utrecht (NL). De resultaten en opbrengsten die we presenteren zijn gebaseerd op eigen onderzoek dat is gegroeid vanuit de leervraag ‘hoe komen we tot meer leesinterventies met impact en hoe beïnvloeden deze onze professionaliseringsinitiatieven?’.

Sprekers
Erwin Heysse is pedagogisch begeleider basisonderwijs PBD-GO!, gecertificeerd begeleider LIST (Hogeschool Utrecht, NL) en begeleidt sinds 2011 scholen in LIST. Daarnaast is hij ook lid van de Taalraad Begrijpend Lezen, Taalunie.
Steven De Laet is coördinator basisonderwijs OVSG, Master educational needs, taalspecialist basisonderwijs en begeleidde eerder LIST-scholen. 
Cathy De Raes is projectmanager professionalisering Basisonderwijs PBD-GO! en was voorheen lector Nederlands en opleidingsvoorzitter lerarenopleidingen Basisonderwijs HoGent (1992-2016). Zij is tevens ontwikkelaar lesmaterialen leesbevordering “Iedereen Leest”.

Doelgroep
Leraren, zorgcoördinatoren, schoolleiders basisonderwijs
Beleidsverantwoordelijken basisonderwijs
Pedagogisch begeleiders (Taal/Nederlands/Lezen) basisonderwijs
Lerarenopleiders (Taal/Nederlands/Lezen) basisonderwijs
Onderwijsonderzoekers met focus praktijkgericht onderzoek in en naar het basisonderwijs

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?