Vijf strategieën om te werken aan scaffolding


Als leerkracht is het belangrijk om aan te sluiten bij de voorkennis van je leerlingen. Vervolgens wil je ook dat ze met de nieuwe informatie zelfstandig aan de slag kunnen. Het is daarom belangrijk om te zoeken naar de juiste mate van ondersteuning.

Scaffolding is het aanpassen van je onderwijs zodat leerlingen op het juiste niveau worden ondersteund: zij krijgen voldoende ondersteuning om iets te doen, maar krijgen in toenemende mate meer zelfstandigheid om het zelf te doen.

In het artikel krijg je vijf mogelijke strategieën:

  • werken met de werkvorm vissenkom,
  • hardop denken,
  • voorkennis activeren,
  • visueel werken,
  • werken met de werkvorm denk-koppel-deel.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner

Ontdek ook