Muzisch Frans met jonge kinderen


Op de talentweedaagse (Gent, 2007) werden de krachtlijnen en bouwstenen van talensensibilisering en taalinitiatie kort toegelicht aan de hand van enkele voorbeelden voor Frans als vreemde taal. Taal, en dus ook vreemde taal, is een middel om te vertellen, te zingen, te knutselen, te spelen, uit te beelden.

Bij talensensibilisering en taalinitiatie gaat het niet om het ‘leren’ van een vreemde taal. Het gaat erom de taal te verkennen, intuïtief te verwerven en een positieve attitude ten aanzien van die taal aan te wakkeren. Daarom is spelen met en exploreren van die taal op een muzisch creatieve manier erg belangrijk. Deze aanpak legt namelijk een gunstige basis om de taal (talen) nadien aan te leren.

De leerkracht kan een beroep doen op verschillende muzische expressievormen om op ontdekkingsreis te gaan in de gelijkaardige, maar anders klinkende wereld van die taal. Mimisch en zintuiglijk werken, spelen met klanken om tot een natuurlijke uitspraak te komen, motiverende doelactiviteiten aanbieden… het maakt allemaal deel uit van een geslaagd vroeg vreemdetalenaanbod.

In de Vrije Basisschool in Dikkelvenne zingt de pop Filou en ze gebruikt daarbij vingerspelletjes.

Je vindt als bijlage een opsomming van versjes en liedjes die kunnen worden gebruikt voor dergelijke spelletjes.

Meer informatie kan je op deze site lezen.

In de Taborschool in Bellem bestaat een tweetalig schoollied uit het schooljaar 2007-2008. Je kunt het liedje beluisteren en je vindt de tekst in de bijlage. 

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Directie

Ontdek ook